Renovatie van de Leopold II-tunnel: veiligheid voorop!

//Renovatie van de Leopold II-tunnel: veiligheid voorop!

Met zijn 2,5 kilometer is de Leopold II de langste tunnel van het land en een belangrijke invalsweg naar centrum Brussel.

De renovatie van de Leopold II-tunnel heeft één groot doel: de veiligheid verhogen. Sinds eind 2009 begint de tunnel immers tekenen van verval te tonen. Betonstukjes die op de rijweg vielen, loskomende wandpanelen, een versleten wegdek, verroeste elementen… Het zijn de logische gevolgen van het drukke verkeer in de tunnel (gemiddeld 80 000 voertuigen per dag). Na de genomen tijdelijke maatregelen zijn de renovatiewerken definitief van start gegaan. De werf zal tot de zomer 2021 duren. 

Het gaat om een investering van bijna 463 miljoen euro. Het consortium CIRCUL 2020, met Jan De Nul, Besix en Engie-Fabricom, engageert zich ook om de tunnel 25 jaar lang te onderhouden.

Voor CCB Brussel betekent dit onder andere nachtleveringen tijdens de sluitingsuren van de tunnel. Het beton dat gebruikt wordt bij de renovatie van de tussenwanden is een innovatief zelfverdichtend beton C-TECH EasyWall, dit om een perfecte en snelle opvulling te verzekeren. Een perfecte coördinatie en communicatie tussen aannemer en CCB is hierbij van primair belang.

Plaatsing van de wapening

Plaatsing van de bekisting

Pompopstelling met betonmixer

Speciale koppeling voorzien van een afsluiter, verbonden met de bekisting

Uistekende oppervlaktekwaliteit !

Vervanging van metselwerk door zelfverdichtend beton

By | 2018-11-19T16:39:22+00:00 19 november 2018|